تست هورمونی (Luteinizing (LH
تست هورمونی (Luteinizing (LH

تست هورمونی (Luteinizing (LH

Rate this post

اندازه گیری میزان هورمون Luteinizing hormone سرم | پلاسما

نام آزمایش

LH

نام انگلیسی تست

Luteinizing hormone, serum

چرا پزشک برای من تست هورمونی (Luteinizing (LH را درخواست کرده است؟

تست هورمونی (Luteinizing (LH برای ارزیابی عملکرد هیپوفیز بیمار، شامل مسائل باروری، نارسایی غدد جنسی، مسائل دوران بلوغ یا تومورهای هیپوفیز و همچنین هنگامی که فرد دچار مشکل حامله شدن یا دوره قاعدگی نامنظم یا سنگین است در خواست می شود همچنین تست هورمونی (Luteinizing (LH را وقتی که پزشک فکر می کند که بیمار دارای علائم اختلالات هیپوفیز یا هیپوتالاموس است یا علائم بیماری تخمدان یا بیضه را دارد، یا هنگامی که پزشک مشکوک شود که کودک بلوغ جنسی تأخیری یا زودهنگام دارد یا زمانی که در مردان و زنان، به عنوان بخشی از اقدامات لازم برای ناباروری و اختلالات هیپوفیز یا غدد جنسی، درخواست می شود.

تست هورمونی (Luteinizing (LH

تست هورمونی (Luteinizing (LH

 

هورمون LH از کجا ترشح می شود؟

هورمون LH، توسط غده هیپوفیز در مغز تولید می شود. کنترل تولید LH، سیستم پیچیده ای است که هورمونهای تولید شده توسط غدد تناسلی (تخمدان ها یا بیضه)، هیپوفیز و هیپوتالاموس را درگیر می کند.

توضیحاتی راجع به تست هورمونی (Luteinizing (LH

سطح بالای دو هورمون LH و FSH در اواسط سیکل قاعدگی باعث تخمک گذاری می شود. LH همچنین تخمدان ها را برای تولید استروئیدها و اصولا استرادیول تحریک می کند. استرادیول و سایر استروئیدها برایی تنظیم تولید LH، به هیپوفیز کمک می کنند.

LH در مردان، نوع خاصی از سلول (Leydig cells) را در بیضه ها برای تولید تستوسترون تحریک می کند. سطح LH در مردان پس از بلوغ نسبتا ثابت است. افزایش سطح تستوسترون به غده هیپوفیز و هیپوتالاموس بازخورد منفی می دهد و در نتیجه میزان ترشح LH را کاهش می دهد.

در نوزادان و کودکان، سطح LH در مدت کوتاهی پس از تولد افزایش می یابد، سپس تا سطوح بسیار پایین افت می کند (تا ۶ ماه در پسران و ۱-۲ سال در دختران). در حدود ۶-۸ سال، سطوح LH دوباره قبل از شروع بلوغ و توسعه ویژگی های ثانویه جنسی افزایش می یابد.

میزان سِرُمی تست هورمونی (Luteinizing (LH در چه مواردی کاهش و در چع مواردی افزایش می یابد:

  • در حالات و بیماری های زیر میزان هورمون LH افزایش می یابد:
  • در حالات و بیماری های زیر میزان هورمون LH کاهش می یابد:
در زمان یائسگی، عملکرد تخمدانها متوقف می شود و سطح LH افزایش می یابد. افزایش سطح LH و FSH در نارسایی اولیه تخمدان دیده می شود. در مردان، سطح بالای LH ممکن است نشان دهنده نارسایی اولیه بیضه باشد که می تواند به علت نقص در رشد بیضه یا آسیب بیضه باشد. بلوغ زودرس در نوجوانان سطح LH و FSH را افزایش می دهد.
سطوح پایین LH و FSH در نارسایی ثانویه تخمدان دیده می شود. بلوغ دیررس در نوجوانان سطح LH و FSH را کاهش می دهد.

تست های تکمیلی

FSH; Testosterone; Progesterone; Estradiol; Total estrogens

طریقه جمع آوری نمونه

نمونه خون از طریق فروبردن سوزن داخل ورید بازو به دست می آید، یا از نمونه ادرار تصادفی استفاده می شود. ادرار۲۴ ساعته ممکن است درخواست شود اگر پزشک بخواهد سطح LH تولید شده درر طی یک دوره ۲۴ ساعته را اندازه گیری نماید. LH به طور متناوب در طول روز آزاد می شود، بنابراین نمونه تصادفی ممکن است مقدار واقعی را نشان ندهد. ادرار ۲۴ ساعته می تواند این تغییرات را رفع کند.

مصرف چه داروهایی در نتایج تست هورمونی (Luteinizing (LH ایجاد تداخل می کند؟

بعضی از داروها می توانند باعث افزایش LH شوند، مانند داروهای ضد تشنج، کلومیفن و نالوکسان؛ در حالی که برخی دیگر باعثکاهش LH می شوند، مانند دیگوکسین،قرص های جلوگیری از بارداری وو درمان های هورمونی.

اطلاعات تکمیلی در مورد تست هورمونی (Luteinizing (LH:

LH اغلب همراه با آزمایش های دیگر (FSH، تستوسترون، استرادیول و پروژسترون) در اقدامات لازم برای ناباروری در مرد و زن، هر دو مورد استفاده قرار می گیرد. سطوح LH همچنین در بررسی بی نظمیی های قاعدگی و برای کمک به تشخیص اختلالات هیپوفیز یا بیماری های مربوط به تخمدان ها یا بیضه مفید هستند.

در کودکان، FSH و LH برای تشخیص بلوغ تأخیری و زودرس استفاده می شود.

در زنان، سطوح LH و FSH می تواند به افتراق بین نارسایی اولیه تخمدان (نارسایی خود تخمدان ها یا عدم توسعه تخمدانها) و نارسایی ثانویه تخمدان (نارسایی تخمدان ها به علت اختلالات هیپوفیز یاا هیپوتالاموس) کمک کند.

امیدوارم مفید بوده باشه

از حضور شما در سایت سِوِن لَب SevenLab.ir سپاسگذاریم.

پیشنهاد ویژه ی ما:

برنامه ی هوشمند تحلیل گر نتایج آزمایشگاهی:

برای تفسیر علمی، دقیق، راحت و آسان نتایج برگه ی آزمایش خود میتوانید بادانلودبرنامه ی تحلیل گر هوشمند نتایج برگه ی آزمایش برروی گوشی اندرویدی خود به راحتی وارد کردن نتایج برگه ی آزمایش در برنامه، تفسیری کامل و دقیق از وضعیت سلامت خود داشته باشید.

برنامه تحلیل گر آزمایشات پزشکی

برنامه تحلیل گر آزمایشات پزشکی

*********************************

کافیست برروی این لینک کلیک کنید.

*********************************

از حضور شما در سایت سِوِن لَب SevenLab.ir سپاسگذاریم.

درباره مدیر

محمد محبی هستم فارغ التحصیل رشته علوم آزمایشگاهی از دانشگاه تبریز... از اونجایی که بیشتر وقتم رو با اینترنت می گذرونم تصمیم گرفتم تا یه وبسایت جامع برای سفید پوشان بی مدعا ایجاد کنم (که واقعا جای خالی اون احساس می شه)... علاقه زیادی به برنامه نویسی و طراحی وب دارم، به خاطر همین چندتایی هم برنامه برای رشته مون درست کردم که می تونید اون رو از مارکت های اندروید دانلود کنید....

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
x

شاید بپسندید

تست سرولوژی تیتر ASO

نام آزمایش (آزمایش ASO)             تیتر ASO نام انگلیسی تست             Antistreptolysin O Titer علت ...

هورمون | Free T3

اندازه گیری میزان هورمون Free T3 سرم / پلاسما نام اختصاری: FT3 سایر نام ها: ...