بررسی میکروآلبومین سرم/پلاسما

Rate this post

نام آزمایش

اندازه گیری میکروآلبومین به روش الایزا

نام انگلیسی تست

Microalbumin and Microalbumin/Creatinine Ratio

علت درخواست تست    

این تست برای غربالگری اختلال کلیوی احتمالی یا برای آسیب اولیه به کلیه ها در افراد دارای دیابت؛ پس از تشخیص دیابت یا فشار خون بالا به طور سالانه درخواست می شود.

توضیح راجع به تست  

تست میکروآلبومین، شاخص اولیه نارسایی کلیه است. مقادیر بسیار کم آلبومین را که بدن چند سال قبل از آن که آسیب کلیوی ظاهر شود، شروع به آزاد کردن داخل ادرار می کند، اندازه گیری می نماید. آلبومین پروتئینی است که در کبد تولید می شود. در غلظت های بالا در خون وجود دارد، اما زمانی که کلیه ها به خوبی کار می کنند، عملا آلبومین اجازه نشت به داخل ادرار را ندارد. اگر کلیه ها، آسیب دیده یا بیمار شوند، شروع به از دست دادن توانایی خود در فیلتر کردن پروتئین به خارج از ادرار می کنند. این حالت معمولا در بیماریهای مزمن مانند دیابت و فشار خون بالا، با افزایش مقدار پروتئین در ادرار با بازتاب افزایش نارسایی کلیه، دیده می شود.

آزمایش میکروآلبومین تصادفی و یا نسبت میکروآلبومین/ کراتینین غالبا به عنوان آزمایش غربالگری بیماران دارای بیماری های مزمن مانند دیابت و فشار خون بالا، که آنها را در خطر بالاتر ابتلا به نارسایی کلیه قرار داده درخواست می شود. تست زمان بندی شده میکروآلبومین (۴ ساعته یا یک شبه) ممکن است به عنوان ابزار غربالگری جایگزین درخواست شود. اگر مقدار قابل توجهی از میکروآلبومین با این تست های غربالگری تشخیص داده شود، با آزمایش ۲۴ ساعته میکروآلبومین تأیید می شود.

در چه شرایطی تست افزایش می یابد    

افزایش کم در سطوح میکروآلبومین در ادرار نشان می دهد که فرد در یکی از مراحل بسیار اولیه بیماری کلیوی در حال توسعه قرار دارد. سطوح بسیار بالای آن نشان می دهد که بیماری کلیه در شکل شدیدتری وجود دارد. سطوح نرمال آن، نمایانگرعملکرد طبیعی کلیه است.

تست های تکمیلی        

Albumin; Creatinine; Glucose; A1C

طریقه جمع آوری نمونه

از بیمار خواسته می شود که نمونه تصادفی ادرار، نمونه زمان بندی شده ادرار (مانند ادرار ۴ ساعته یا یک شبه)، یا نمونه ادرار ۲۴ ساعته را جمع آوری نماید. پزشک یا آزمایشگاه ظرف و دستورالعمل های لازم برای جمع آوری صحیح نمونه ادرار زمان بندی شده یا ۲۴ ساعته را به بیمار می دهند.

اطلاعات تکمیلی

سطوح بالای آلبومین ادرار در افراد مبتلا به دیابت یا فشار خون بالا با افزایش خطر پیشرفت بیماری قلبی عروقی (CVD) مرتبط هستند، حتی اگر آن سطوح در محدوده طبیعی مرجع قرار دارند.

درباره مدیر

محمد محبی هستم فارغ التحصیل رشته علوم آزمایشگاهی از دانشگاه تبریز... از اونجایی که بیشتر وقتم رو با اینترنت می گذرونم تصمیم گرفتم تا یه وبسایت جامع برای سفید پوشان بی مدعا ایجاد کنم (که واقعا جای خالی اون احساس می شه)... علاقه زیادی به برنامه نویسی و طراحی وب دارم، به خاطر همین چندتایی هم برنامه برای رشته مون درست کردم که می تونید اون رو از مارکت های اندروید دانلود کنید....

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
x

شاید بپسندید

تست سرولوژی تیتر ASO

نام آزمایش (آزمایش ASO)             تیتر ASO نام انگلیسی تست             Antistreptolysin O Titer علت ...

هورمون | Free T3

اندازه گیری میزان هورمون Free T3 سرم / پلاسما نام اختصاری: FT3 سایر نام ها: ...