تست آنتی بادی CMV IgG
تست آنتی بادی CMV IgG

تست آنتی بادی CMV IgG

3.2/5 - (5 امتیاز)

تست آنتی بادی CMV IgG

اندازه گیری میزان آنتی بادی CMV IgG سرم

نام آزمایش

آنتی بادی CMV IgG

نام انگلیسی تست

Cytomegalovirus Antibody, IgG

علت درخواست تست آنتی بادی CMV IgG

اگر پزشک مشکوک است که فرد در حال حاضر یا اخیرا عفونت سیتومگالوویروس (CMV) داشته یا اگر مهم است پزشک بداند که فرد تا به حال عفونت CMV داشته مثلا قبل از دریافت پیوند عضو، این تستت درخواست می شود. هنگامی که فرد بالغ جوان، زن باردار و یا فردی با ضعف سیستم ایمنی علایم شبه آنفولانزا دارد که عفونت CMV را تداعی می کند؛ وقتی که نوزاد دارای ناهنجاری های متعدد مادرزادی است، یرقان یا کمم خونی بی دلیل، و/ یا هنگامی که نوزاد حالت تشنج و یا مشکلات رو به رشدی دارد که ممکن است به دلیلCMV باشد درخواست می شود.

توضیح راجع به تست آنتی بادی CMV IgG

برای شناسایی خود ویروس، نمونه ممکن است خون، ادرار، خلط، مایع آمنیوتیک، مایع مغزی نخاعی، مایع دئودنوم (دوازدهه) یا بافت های دیگر بدن باشد. تست CMV، یا شامل اندازه گیری آنتی بادی های CMV، پروتئین های ایمن ایجاد شده در پاسخ به قرار گرفتن در معرض CMV است، و یا تشخیص خود ویروس است. ویروس می تواند در طی عفونت فعال،، با کشت CMV یا با تشخیص مواد ژنتیکی ویروس (DNA آن) در نمونه مایع یا بافت شناسایی شود. تست CMV برای تعیین وجودعفونت فعال در فرد دارای علائم استفاده می شود. گاهی اوقات ممکن است برای کمک به تعیین وجود عفونت قبلی و در نتیجه مصونیت بدن به عفونت اولیه درخواست شود. تست آنتی بادی IgG CMV را می توان همراه با آزمایش IgM، برای کمک به تأیید وجود عفونت اخیر یا قبلی CMV مورد استفاده قرار داد.

سایر توضیحات در مورد تست آنتی بادی CMV

تست آنتی بادی را می توان مورد استفاده قرار داد برای تعیین این که آیا فرد در گذشته یا اخیرا در معرض ویروس قرار گرفته یا نه. دو نوع آنتی بادی CMV وجود دارد که در پاسخ به عفونت CMV تولید میی شوند، IgM و IgG، که یک یا هر دو ممکن است در خون یافت شوند. آنتی بادی های IgG توسط بدن چند هفته بعد از عفونت CMV اولیه تولید می شوند و بدن را از عفونت اولیه محافظت می کنند. سطح IgG در طی عفونت فعال افزایش می یابد، سپس با برطرف شدنن عفونت CMV و غیر فعال شدن ویروس، تثبیت می شود. پس از اینکه فرد در معرض CMV قرار گرفت، مقدار قابل اندازه گیری آنتی بادی IgG سیتومگالوویروس را برای باقی عمر در خون خواهد داشت.

در چه شرایطی تست آنتی بادی CMV کاهش می یابد

در افرا با ضعف سیستم ایمنی، ممکن است با وجود فعال بودن CMV، مقدار IgM و IgG پایین تر از حد انتظار باشد.

تست های تکمیلی

Epstein Barr Virus (EBV), Herpes Simplex Virus, Varicella Zoster Virus (VZV or chickenpox), Antibody Tests, TORCH

طریقه جمع آوری نمونه برای تست آنتی بادی CMV

نمونه مورد نیاز بستگی به نوع آزمایش دارد. تست آنتی بادی، نیاز به نمونه خون به دست آمده توسط فرو بردن سوزن داخل سیاهرگ بازو دارد. بازیابی ویروس ممکن است بر روی انواع مختلف نمونه ها نظیر ادرار، خون یا خلط انجام شود. برخی از نمونه ها ممکن است نیاز به روند خاصی برای جمع آوری داشته باشند، مانند مایع آمنیوتیک، مایع دئودنوم، مایع مغزی نخاعی یا بافت بدن (بیوپسی).

اطلاعات تکمیلی در رابطه با تست آنتی بادی CMV

  1. اگر هم IgM و هم IgG سیتومگالوویروس در فرد دارای علائم وجود دارد، پس این احتمال وجود دارد که او به تازگی برای اولین بار در معرض CMV قرار گرفته، یا عفونت CMV قبلی دوباره فعال شده است. اینن را می توان با اندازه گیری مجدد سطح IgG در ۲ یا ۳ هفته بعد تایید کرد.
  2. اگر کسی علامتدار است اما سطوح پایین یا غیر قابل بازیابی از IgG و/ یا IgM دارد، ممکن است به این معنا باشد که یا بیماری دیگری به جز CMV دارد یا سیستم ایمنی فرد به طور طبیعی پاسخ نمیی دهد.
  3. مقدار بالای IgG آنقدر مهم نیست که مقدار رو به افزایش آن اهمیت دارد. اگر در HgG افزایش ۴ برابری بین نمونه اول و دوم وجود دارد، پس آن شخص دارای عفونت فعال CMV (اولیه یا دوباره فعال شده) است.

 برنامه تحلیل گر آزمایشات پزشکی 

برای تفسیر علمی، دقیق، راحت و آسان نتایج برگه ی آزمایش خود میتوانید با دانلود برنامه ی تحلیل گر هوشمند نتایج برگه ی آزمایش برروی گوشی اندرویدی خود به راحتی وارد کردن نتایج برگه ی آزمایش در برنامه، تفسیری کامل و دقیق از وضعیت سلامت خود داشته باشید.

ir-astroo-medical3

*********************************

کافیست برروی این لینک کلیک کنید.

*********************************

از حضور شما در سایت سِوِن لَب SevenLab.ir سپاسگذاریم.

درباره مدیر

محمد محبی هستم فارغ التحصیل رشته علوم آزمایشگاهی از دانشگاه تبریز... از اونجایی که بیشتر وقتم رو با اینترنت می گذرونم تصمیم گرفتم تا یه وبسایت جامع برای سفید پوشان بی مدعا ایجاد کنم (که واقعا جای خالی اون احساس می شه)... علاقه زیادی به برنامه نویسی و طراحی وب دارم، به خاطر همین چندتایی هم برنامه برای رشته مون درست کردم که می تونید اون رو از مارکت های اندروید دانلود کنید....

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
x

شاید بپسندید

تست سرولوژی تیتر ASO

نام آزمایش (آزمایش ASO)             تیتر ASO نام انگلیسی تست             Antistreptolysin O Titer علت ...

هورمون | Free T3

اندازه گیری میزان هورمون Free T3 سرم / پلاسما نام اختصاری: FT3 سایر نام ها: ...